Maak je droom waar!

Ellen op de zeepkist bij SMC040

Er is een startdocument geschreven door mijn contactpersonen bij Humanitas Eindhoven; de initiatiefnemers van het project dat ik nu de werktitel ‘Maak je droom waar’ meegeef. In het werkdocument staat wat jargon dus gebruik ik liever mijn eigen woorden om het project toe te lichten. Bij de pitch riep ik jullie op om in deel te nemen aan een denksessie. Wil je daar aan mee doen meld je dan aan voor de Facebook groep ‘Maak je droom waar’  Wil je meer weten, lees dan hieronder meer over het project,.

Een schets

Helaas leven we in een wereld waar de consumptiemaatschappij je uitnodigt tot het uitgeven van geld. Al surfend en winkelend worden we verleid met het aangaan van financieringen en een lening is zelfs bij een drogist aan de kassa verkrijgbaar. Jongeren leven vaak in een wereld waarbij uiterlijk heel erg belangrijk is. Er niet bij horen wordt keihard afgerekend. Status door bezit is vaak belangrijker dan wie je bent of waar je voor staat.

Jongeren groeien op in een omgeving waar status en populariteit wordt afgemeten aan wat je hebt. Bezit van de juiste smartphone, koptelefoon of de juiste kleding. Alles graag volgens de laatste trends;  nog mooier, nog beter, nog hipper om erbij te horen. Om dat bij te kunnen benen kost bakken met geld en aanschaffen ligt vaak buiten het eigen budget. Er echt bij horen ligt eigenlijk te ver weg. Toch heeft de jeugd de meest coole gadgets en de mooiste kleding… hoe ze dat doen? Geld lenen of gewoon bestellen en dan maar zien hoe het loopt…
Je ziet de risico’s voor je. Alleen met hard werken en een bijbaantje red je het niet. Geld lenen en online bestellen is vaak te makkelijk en terugbetalen wordt steeds lastiger.

‘Een op de vijf scholieren vertoont risicovol financieel gedrag (NIBUD 2009). Het loont daarom de moeite om te onderzoeken of we een zinvolle aanpak van ondersteuning aan deze jongeren kunnen ontwikkelen. Hulp aan jongeren met geldproblemen vereist een speciale aanpak. Deze jongeren zijn heel moeilijk te bereiken en haken snel af. Ze ontkennen ook vaak het probleem: “ik heb geen schulden, ik sta alleen maar rood”.’ (uit startdocument)

Doelstelling

Wat het project wil bereiken bij jongeren is ‘een positieve gedragsbeïnvloeding door een realistische kijk op financiële toekomst’ Laat jongeren zien dat status niet afhangt van wat je bezit, maar door je inhoud, je talent en wat je daarmee kan bereiken. Trots zijn op wie je bent, wat je bereikt hebt en niet wat je hebt.

De insteek is positief. Niet hoe vermijd ik schulden, maar hoe kan ik mijn dromen waar maken. Jongeren ‘raken’ en in contact brengen met gedreven (professionals) jongeren (of Eindhovense celebs) die al iets bereikt hebben. Noem ze rolmodellen als je wil. Ontmoetingen vooral online, maar soms ook offline. Samen optrekken om een droom waar te maken. De droom kan iets kleins of iets groots zijn. Iets met een kop en een staart, waar een succesmoment uitgehaald wordt.

Trainingen voor deze e-maatjes zijn beschikbaar, want hoe ver laat je iemand in je prive toe en wat kun je verwachten van die contacten? Vanuit Humanitas lopen al drie andere digitale projecten, de kennis die daarmee is opgedaan zal zeker ingezet worden voor dit project.

Wat er aan vooraf ging

Humanitas Eindhoven heeft in juli 2011 een reeks theatervoorstellingen voor en door jongeren over het omgaan met geld georganiseerd in de Effenaar: KOP of MUNT, de grote geld- en gelukshow. Het projectplan vermeldt de intentie om na de theaterproductie een maatjesproject op te zetten gericht op ondersteuning van jongeren met geldproblemen.

Dit nieuwe project sluit mooi aan en is het vervolg op het voorgaand traject. Focus ligt op wat kun je bereiken, hoe kun je zelf aan zet zijn, hoe ben je regisseur van je eigen leven. Met aanmoediging van je e-maatje.

Concept ‘Maak je droom waar!

  • Creatieve denksessie organiseren
    • onderwerpen oa. Online welke media in te zetten
    • hoe leden te werven
    • hoe maken we het interessant voor jongeren om mee te doen
    • startup format als kickoff in te zetten? ‘nacht van de droom’
    • hoe bereiken we beide doelgroepen
    • continuiteit fun- en gunfactor
  • Concept verder uitkristalliseren
  • Plan van aanpak maken
  • Werving
    • Deelnemers werven die ‘maatjes’ worden van de jongeren. Match maken.
    • Jongeren werven die zin hebben om iets positiefs te beleven,
  • Een Kick-off kan tot de mogelijkheden behoren. Idee: ‘Nacht van de droom’ een nacht waarin kaders worden neergezet/ een podium wordt gecreëerd om een uitdaging aan te gaan, een persoonlijke droom te verwezenlijken. Dat kunnen grote of kleine dromen zijn. Denk hierbij aan het format van een start-up weekend, maar dan in een nacht. Van droom naar werkplan.

Organisatie

Er wordt een werkgroep opgezet door initiatiefnemer Humanitas Eindhoven. Deze werkgroep bereidt het project voor en zal het tevens begeleiden. Ik ben gevraagd voor de werkgroep, gezien mijn kennis over social media en werk als ervaringsdeskundige bij armoedebestrijding.

Ondersteuning

In overleg met twee projectleiders van Humanitas  (social media projecten en UitDeMin) wordt bekeken op welke punten we kunnen samenwerken. Humanitas heeft op dit moment drie digitale projecten lopen: Het luisterend oog, Uitdemin en E-maatjes. Hiervoor zijn een aantal digitale trainingen voor vrijwilligers ontwikkeld waarvan we gebruik kunnen maken. Tevens kan Uitdemin een extra steun betekenen voor onze deelnemers. Humanitas trekt hierbij samen op met Dynamo, een jongerencentrum waar ze veel ervaring hebben in talentontwikkeling met jongeren.

Mijn vraag aan jullie:

Zien jullie iets in het project? Zou je mee willen meewerken aan een dergelijk project?

Dat kan zijn als meedenker in de conceptfase, als kennis-deler tijdens de ‘nacht van de droom’, zelf als e-maatje of ken je iemand die dat zou kunnen zijn. Zou jouw bedrijf partner willen worden, heb je middelen om dromen waar te maken, denk in kennis en materialen (niet perse in geld) Zou je dit project in je eigen netwerk bekend willen maken. Heb je connecties met de doelgroep of goede ideeën om jongeren te werven etc etc.

Meld je aan voor de Facebook groep ‘Maak je droom waar’ 

Als je interesse hebt, kun je dat aan mij bekendmaken. Ik verzamel jullie contactgegevens en zal dmv een besloten Facebook groep (in eerste instantie) contact met jullie houden over de voortgang van het project. Als we de conceptfase voorbij zijn, start de rest van de (wervende) communicatie.

2 gedachten over “Maak je droom waar!

  1. mail@timbertens.nl schreef:

    Beste Ellen,

    Na dit gelezen te hebben ben ik erg enthousiast geworden voor dit project.
    Ik kom uit een creative familie en ben een examenstudent SintLucas, hier word ik opgeleid tot 2D vormgever. De vaardigheden die ik bezit zijn dus conceptdenken, hoe een boodschap goed over te brengen en vorm geven aan het communicatiemiddel.
    Daarnaast ben ik ook fotograaf en heb ik al een aantal fotoshoots gedaan waaronder voor de dag van de dialoog.
    Ik ben vrij enthousiast over dit project en zou graag meedenken, of vorm geven aan dit project.
    Zou je me kunnen contacteren over de mogelijkheden binnen dit project, waar ik mijn vaardigheden/passie in kwijt kan.

    Met vriendelijke groet,

    Tim Bertens

Reageer, maar met respect.