het artikel in Frits magazine sept 2012

20120905-175156.jpgFoto: Ruud Balk
Tekst: Ria Kerstens
Frits Topvrouw Publieks Top 50:
Creatief denker Ellen Schoumacher
Lucas Asselbergs, hoofd Studium Generale van de TU/e gaf het interviewstokje van een estafetteinterview van de gemeente Eindhoven ooit door aan Ellen Schoumacher (47) met de woorden: ‘een van de meest kleurrijke en creatieve personen die onze stad rijk is. Zij heeft veel meegemaakt, van welvaart en een Bourgondisch leven tot tegenslag en armoede. Het is een survivor die altijd optimistisch blijft en bruist van de goede ideeën, al vallen ze niet altijd op de goede plek.’
Publieks Topvrouw Ellen Schoumacher ziet zichzelf als een vonkjesverspreider. In de hoop dat er uit die vonkjes mooie nieuwe dingen geboren worden. En dat lukt aardig.
Met haar communicatieachtergrond werkte Ellen mee aan talloze sociale en culturele projecten. Dit voorjaar was ze de drijvende kracht achter de #040BYOPicknick waardoor er een paar honderd mensen naar het Stadswandelpark kwamen met een picknickkleedje en een tas vol lekkers.
’Waarom ze gekozen werd weet ze eigenlijk ook niet precies. Maar alle motivaties van de nominaties waren eensluidend: ‘Ellen heeft geen budget nodig om mensen te verbinden.’’Aan alle evenementen die belangrijk zijn voor Eindhoven levert zij wel een bijdrage!’ ‘Ze zet zich in voor dingen en gaat daarin tot het uiterste tot iedereen tevreden is.’
Verbinden en inspireren is wat ze graag en goed doet. Schoumacher: ‘Zoiets als de picknick
organiseer ik niet, ik zet alleen mensen aan om iets te gaan doen. Ik maak een inktvlekje en
anderen zorgen dat het verspreid wordt. Alle dingen die ik doe hebben altijd te maken met de
overtuiging dat je leuke dingen kunt doen voor weinig geld, de gedachte: zonder geld hoef je
niet zielig te zijn en de strategie dat meebewegen meer brengt dan ergens tegenaan schoppen.’
Multitalent Schoumacher zat in Italie op een terras tijdens de presentatie van de Topmannen/
vrouwen op 24 juni. Dat weerhield haar er niet van om toch van zich te laten horen via een
vanaf datzelfde terras gemaakte filmpje via You Tube. Ondanks dat ze een actief gebruiker
van social media is, vindt ze dat er vaak teveel nadruk opgelegd wordt als het gaat om de
dingen die ze doet. ‘Het is alleen een instrument dat ik gebruik om dingen voor elkaar te
krijgen. Meer niet! Door social media is ook de politiek beter bereikbaar geworden. Als je
het goed aanpakt zit je zo bij een wethouder aan de koffie!’ Haar strategie op social media is
helder: ‘je laat dingen van jezelf zien en daarmee nodig je anderen uit dat ook te doen’.
Schoumacher raakte ook via social media betrokken bij de armoedebestrijding in Eindhoven.
Ze werd door de stichting Armoedegezant ingezet als vaste meedenker. Het verwantschap
aan die stichting had te maken met de mantelzorg die ze deed, maar ook met haar eigen
verleden toen ze als jonge, alleenstaande moeder in de bijstand terecht kwam. ‘Ik ken alle
kanten van het leven’, zegt ze. ‘Ik werkte 20 jaar lang als communicatieadviseur en trainer in
de interieurdesign. Het is belangrijk om een fijn ingericht huis te hebben, maar als je zelf in
aanraking komt met een wereld die niets met luxe te maken heeft, ga je de relativiteit inzien.
Dan krijg je andere normen en waarden in het leven. Omdat ik die communicatiekracht heb
probeer ik mensen te inspireren en dingen te laten zien. Daar zijn social media hele prima
instrumenten voor.’

Reageer, maar met respect.